Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych w 2023 r.
Podstawą prawną realizacji refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych jest ustawa z dnia 15 grudnia 2022 roku o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. z 2022 roku poz. 2687)
Uprawnionemu odbiorcy przysługuje refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od 1.01.2023r. do 31.12.2023r.
Komu przysługuje refundacja podatku VAT
Uprawniony odbiorca musi spełniać łącznie następujące warunki:
- gospodarstwo domowe, jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwa gazowe,
- źródło ogrzewania zostało wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB), do dnia wejścia w życie ustawy tj. 21.12.2022 r. lub później, w przypadku kotłów nowo zainstalowanych,
- przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają kwoty 2100 zł (dla gospodarstwa jednoosobowego) lub kwoty 1500 zł na osobę (dla gospodarstwa wieloosobowego).
W przypadku wniosków złożonych do 31 lipca br. obowiązuje dochód z roku 2021, natomiast w przypadku wniosków złożonych po raz pierwszy od 1 sierpnia do 31 grudnia 2023 r. - dochód z roku 2022.
Termin i miejsce składania wniosków:
Wniosek o refundację VAT składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek, nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Do wniosku konieczne jest dołączenie faktury, która dokumentuje dostarczanie paliw gazowych do odbiorcy (gospodarstwa domowego) oraz dowód zapłaty.
Wnioski przyjmowane będą w formie tradycyjnej w siedzibieGminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jabłonnie oraz w formie elektronicznej przez platformę ePuap. Wniosek elektroniczny opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Informacja o rozstrzygnięciu postępowania w sprawie dodatku:
Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.
Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku lub wnioskodawca może osobiście odebrać informację o przyznaniu refundacji podatku VAT (informacja taka nie jest przesyłana przez urząd pocztą).
Odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji.