Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w gospodarstwach domowych w 2023 r. i 2024 r.
Podstawą prawną realizacji refundacji podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych jest ustawa z dnia 15 grudnia 2022 roku o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 roku oraz 2024 roku w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. z 2022 roku poz. 2687 ze zm.)
Uprawnionemu odbiorcy przysługuje refundacja kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, wynikającej z opłaconej faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych od 01.01.2023r. do 31.12.2023r. oraz od 01.01.2024r. do 30.06.2024r.
Komu przysługuje refundacja podatku VAT
Uprawniony odbiorca musi spełniać łącznie następujące warunki:
- gospodarstwo domowe, jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwa gazowe,
- źródło ogrzewania zostało wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB), do dnia wejścia w życie ustawy tj. 21.12.2022 r. lub później, w przypadku kotłów nowo zainstalowanych,
- przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają kwoty 2100 zł (dla gospodarstwa jednoosobowego) lub kwoty 1500 zł na osobę (dla gospodarstwa wieloosobowego).
Wysokość przeciętnego dochodu ustala się na podstawie dochodów uzyskanych:
- w 2021 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 stycznia do 31 lipca 2023 r.
- w 2022 r. – w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 sierpnia 2023 r. do 31 lipca 2024 r.
- w 2023 r. - w przypadku wniosku złozonego w okresie od 1 sierpnia 2024 r.
Termin i miejsce składania wniosków:
Odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwach domowych, o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy - Prawo energetyczne, składają wniosek o refundację podatku VAT na piśmie lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta, nie później niż do dnia 30 września 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Do wniosku konieczne jest dołączenie faktury, która dokumentuje dostarczanie paliw gazowych do odbiorcy (gospodarstwa domowego) oraz dowód zapłaty.
Wnioski przyjmowane będą w formie tradycyjnej w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jabłonnie oraz w formie elektronicznej przez platformę ePuap. Wniosek elektroniczny opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Informacja o rozstrzygnięciu postępowania w sprawie dodatku:
Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.
Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku lub wnioskodawca może osobiście odebrać informację o przyznaniu refundacji podatku VAT (informacja taka nie jest przesyłana przez urząd pocztą).
Odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji.